Sjef Hutschemakers exposeert met kunstenaars nieuwe media

Zondag 30 oktober start in Valkenburg een heel bijzondere expositie met werk van Sjef Hutschemakers. De 80-jarige kunstenaar ontmoet er kunstenaars die gebruik maken van de nieuwe media en zich ter plekke door zijn tekeningen en etsen willen laten inspireren. Sjef zelf zal er bovendien op verschillende zondagmiddagen demonstraties geven van het traditionele werken op de etspers.

“Een verfrissende blik op zijn kunstwerken door interactie met nieuwe media kunstenaars,” zo omschrijft de organisatie van de expositie wordt de stichting KunstPunt ArtegO. De feestelijke opening om 15 uur wordt verricht door oud-minister Maria van der Hoeven. Annemiek Kusters zorgt daarbij voor een akoestische performance, geïnspireerd op de kunst van Sjef Hutschemakers. De tentoonstelling is t/m 8 januari te zien in Galerie ArtegO bij het Hotel Walram, Walramplein 31-39 in Valkenburg. Door de week kan men de expositieruimte via het hotel bezoeken, in de weekeinden tussen 11 en 17 uur via de eigen ingang van de galerie.

Naast het werk van Sjef is er tijdens de opening ook werk te zien van de Amsterdamse kunstenaar Gregor Wintgens. Hij maakt die dag een eenmalige vormgeving met behulp van de techniek van de nieuwe media als reactie op het werk van Sjef Hutschemakers. Dus een soort schilderen met de computer. Ook kinderen zijn tijdens deze vernissage van harte welkom en kunnen een creatieve bijdrage leveren. Op andere zondagen zullen de kunstenaars Mark Silvertand en Sandra Hanckmann reageren op het werk van Sjef via het gebruik van de nieuwe media.

Een tentoonstelling krijgt zo een nieuwe invulling”, zegt Claudia Volders, een van de organisatoren. “We willen bezoekers van kunstexposities niet alleen laten kijken naar kunst, maar interactief, met meer zintuigen de kunst laten ervaren. Dat past in de trend van deze tijd: men wil ontmoeten, geprikkeld worden en deelnemen” . Sjef Hutschemakers verheugt zich er eveneens op. Misschien dat het hem ook nieuwe impulsen zal geven in zijn werk. In ieder geval meer inzicht in de nieuwe media, zo verwacht de 80-jarige kunstenaar. Maar hij laat op de expositie ook het gedegen vakmanschap van de etser zien. Op zondag 6 november en nog op enkele andere zondagen zal hij laten zien hoe hij etst en hoe hij de etsen op zijn pers afdrukt.

Meer informatie over de expositie en de activiteiten van de stichting KunstPunt ArtegO vindt u op de website: www.kunstpuntartego.nl